12 motionsmyter: sandt eller falsk?

Når det kommer til motion, så findes der bare så mange forskellige holdninger og meninger, at det kan være svært at finde ud af, hvad der er sandt eller falsk. Vi har fundet en artikel med Bente Klarlund Pedersen, som er overlæge og sundhedsekspert, hvor hun bekræfter eller afliver de mest almindelige myter der eksisterer om motion.

Vil du gerne tabe dig, så er kosten altafgørende

Falsk: her har vi at gøre med en sandhed af modifikationer. Det er rigtigt, at kosten har en kæmpe stor betydning for, hvor meget du kan tabe dig, men dyrker du ikke motion, vil du med stor sandsynlighed tage alle de tabte kilo på igen. Så vil du gerne tabe dig eller bare holde en stabil vægt, så er motion ikke noget, som du bør nedprioritere eller for den sags skyld ikke dyrke.

Er du slank, er det okay at droppe motionen

Falsk: det er på ingen måde sandt, at slanke mennesker ikke behøver dyrke motion. En rask gåtur eller en tur i fitnesscenteret er godt for dig uanset om du er normal- eller overvægtig. Hvis man slet ikke dyrker noget motion vil fedtet ofte sætte sig på maven og mellem de indre organer, og det er virkelig ikke sundt.

For meget fjernsyn er usundt

Sandt: undersøgelser viser, at mennesker, der ser tv i mere end to timer pr. dag har en øget risiko for at blive overvægtige med 25 procent. Ser man mere end tre timer fordobles risikoen for at få type-2-diabetes. Danskerne ser i gennemsnit fire timer per dag, så der er god grund til at være bekymret.

Når du løber, betyder det mentale 90 %

Sandt: du bliver ikke fysisk bedre til at træne, men der er en sammenhæng mellem motion og din mentale tilstand. Ved at kombinere træningen med mentale øvelser kan man blandt andet blive bedre til at forudse problemer.

Motion er ligegyldigt, hvis ikke du får pulsen op

Falsk: cykelturen til og fra arbejde, havearbejdet, trappegang og den lille gåtur fra kontorstole til kaffemaskinen har en positiv og vigtig betydning selvom det måske ikke føles sådan. En amerikansk undersøgelse viser, at overvægtige sammenlignet med normal vægtige har et væsentlig mindre aktivitetsniveau. Fordi de normal vægtige bevæger sig i dagligheden, forbrænder de op til 300 kalorier mere end dem som slet ikke bevæger sig. Og netop det kan have betydning for om du bliver overvægtig eller ej.

30 minutters motion om dagen er fint – så behøver du ikke røre dig mere

Falsk: ligesom førnævnte myte, så har ny forskning konstateret, at det er afgørende at få de små bevægelser – hverdagsmotionen – ind som en fast rutine. Hvis du er fysisk inaktiv mange timer om dagen, så øger det nemlig din risiko for diverse sygdomme og for tidlig død. Og det gælder selvom du lever op til anbefalingerne om at dyrke 30 minutters daglig motion.

Det er bedre at være tyk og trænet end slank og doven

Sandt: al forskning viser, at dem som dyrker motion lever markant længere end dem som ikke rører sig overhovedet. På den anden side betyder det ikke, at det er fuldstændig ligegyldigt, hvad du vejer. Men det er bare bedre at bevæge sig i løbet af dagen – uanset om du er tyk eller tynd.

Det er sundt at være tynd

Falsk: mange tror fejlagtigt, at vejen til sundhed ligger i at være tynd, men sådan forholder det sig faktisk ikke. En person der er tynd, men samtidig ikke rører sig, vil som oftest være det, man kalder for ’tyndfed’. Tyndfede mennesker formår at holde sig slanke, fordi de spiser relativt lidt, men en måling af fedtprocenten vil afsløre, at den er for høj fordi de som oftest er fysisk inaktive.

Motion i byen er ligeså usundt som at ryge

Falsk: det er selvfølgelig ikke sundt at indånde foruret luft, men dem der dyrker motion i byen er ofte også dem, der bor der. Og luftforureningen bliver ikke meget værre blot fordi du dyrker motion. Der er en sammenhæng mellem risiko for øget lungekræft i byer med tæt trafik, men tager du cyklen er der faktisk undersøgelser, der peger på, at det skulle nedsætte risikoen.

Sørg for at træne 30 minutter eller mere – ellers har det ingen effekt

Falsk: Selvom det anbefales at dyrke 30 minutters motion om dagen, så er der en relativ stor undersøgelse, der påpeger, at mindre også kan gøre det – men præmissen er, at du sætter tempoet gevaldigt op. Hvis du motionerer med høj intensitet (det vil sige pulsen op og sved på panden) i 20 minutter tre gange om ugen konkluderer undersøgelsen, at du opnår samme effekt som 30 minutters almindelig motion.

Du kan modvirke type 2-diabetes ved at dyrke motion

Sandt: motionerer du mindst 30 minutter om dagen de fleste af ugens dage, så nedsætter du din risiko med 30 procent. Er du aktiv en time eller mere taler vi om en nedsættelse af risiko på næsten 60 procent.

Det giver et rush at dyrke motion

Sandt og falsk: en del har oplevet ’runner’s high’ i forbindelse med en løbetur med høj intensitet. Det er et biokemisk fænomen, hvor kroppen efter sigende skulle frigøre en masse endorfiner, som giver en slags rus- og lykkefølelse. Dog udløses de ikke ved en almindelig gåtur – der skal som nævnt en del mere til. Samtidig er det også kendt, at mennesker, der ikke er vant til at motionere, oplever en følelse af nedtrykthed. Men det er heldigvis kun indtil de har vænnet sig til de nye rutiner – så vil tristheden bliver afløst af glæde.

Skriv et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.