Beregn BMI, BMR, Fedtprocent, Kaloriebehov & Pulszone

BMI (Body Mass Index) beregning

BMI (Body Mass Index) er en måling af kropsfedt baseret på dine højde og vægt, der gælder for både mænd og kvinder mellem 18 og 65 år.
BMI kan bruges til at angive, om du er overvægtig, undervægtig eller din vægt er normal. Et sundt BMI tal er mellem 20 og 25. BMI under 20 indikerer, at du kan være undervægtig, en værdi over 25 indikerer, at du kan være overvægtig.
Du kan beregne dit BMI ved at bruge vores BMI Kalkulator.

Husk dog, at dette kun er én af mange mulige måder at vurdere din vægt på. Hvis du har nogen bekymringer om din vægt, bedes du drøfte dem med din læge for at løse netop din individuelle situation.

BMI Klassifikation

  •  18,5 eller mindre Undervægt
  •  18,5-24,99 Normal vægt
  •  25-29,99 Overvægt
  •  30-34,99 Fedme-1
  •  35-39,99 Fedme-2
  •  40 eller større Fedme-3

Stofskifte beregning – Basal Metabolic Rate (BMR)

Du bruger energi uanset hvad du laver, selv når du sover. BMR kalkulator vil beregne din Basal Metabolic Rate (BMR), som er antallet af kalorier du vil brænde, hvis du blev i sengen hele dagen (hvileaktivitet).

Du har sikkert bemærket, at hvert år det bliver sværere at spise, hvad du ønsker, og forblive slank. Du har vel også lært, at din BMR falder med alderen. Dog kan en regelmæssig motion øge din BMR og forbedre din sundhed og fitness, når din krops evne til at brænde energi reduceres.

Daglig kalorie behov (Calorie Usage) beregning

Når du kender dit BMR, kan du ved hjælp af vores kalkulator beregne dit daglige kalorie behov (Calorie Usage), baseret på dit aktivitetsniveau.

Body Fat % – Kropsfedt (fedtprocent) beregning

Hvor meget kropsfedt bærer du? En vis mængde fedt er afgørende for kropsfunktioner. Fedt regulerer kropstemperaturen, isolerer organer og væv, og er den vigtigste form for kroppens energilagring.
Din fedtprocent er simpelthen den procentdel af fedt, din krop indeholder. Hvis du vejer 80 kg og er 10% fedt, betyder det, at din krop består af 8 kg fedt og 72 kg magert kropsmasse (knogler, muskler, væv, blod, osv.).
Find ud ved hjælp af vores kalkulator om du er i det sunde interval.

Pulszone (Target Heart Rate) beregning

Pulsen er antallet af hjerteslag pr tidsenhed, typisk udtrykt som slag i minuttet. Puls kan variere fordi kroppens behov for at optage ilt og udskille kuldioxid ændrer sig afhængigt af din fysiske aktivitet.

Når du kender din puls, kan du finde dine personlige pulszoner for at få maksimalt udbytte af din træning. Her er tale om bestemte intensitetsniveauer, dit hjerte skal holdes på, for at du træner optimalt i forhold til din målsætning. Ikke for hårdt og ikke for blidt.

Alt om Sundhed

Én kommentar til “Beregn BMI, BMR, Fedtprocent, Kaloriebehov & Pulszone”

Skriv et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.