Er du afhængig af sukker?

Vi ved alle sammen, at for meget sukker er usundt og let kan resultere i øget vægt, da det omdanner sig til fedt. Men det smager jo så godt og mange fødevarer indeholder en stor mængde sukker, som du måske ikke engang er klar over. Det er svært at undgå sukker helt, og det er også helt okay at forkæle sig selv med det, når trangen melder sig. Men problemet opstår, du sukkertrangen melder sig dagligt. Og det gør den faktisk for mange, fordi et kontinuerligt indtag af sukker helt naturligt skaber trangen.

Vi har fundet syv gode råd fra en ernæringsekspert, som du kan følge, hvis du føler dig afhængig af det søde stof og når trangen banker på din dør.

Pas på fødevarer med skjult sukker

Faktisk så indeholder fødevarer som syltetøj, yoghurt, søde brødtyper, kiks og en lang række morgenmadsprodukter virkelig meget sukker. Måske er det ikke lige noget du tænker over, men hvis du dagligt indtager en eller flere af disse produkter vil du vænne din krops til et dagligt sukkerfix.

Undgå at drikke for meget kaffe

Når du spiser eller drikker noget bittert, vil det øge trangen til søde sager. Kaffe er fra naturens hånd bittert, men hvis du gerne vil skære ned på dit indtag af sukker, så bør du undgå at putte den i din kaffe.

Fuldkorn, fuldkorn, fuldkorn

Når du spiser fuldkorn, stabiliserer du dit blodsukker. Samtidig har fuldkorn en mættende effekt, så hvis du sørger for at spise det til hvert hovedmåltid, vil du opleve mindre trang til sukker.

Mellemmåltid

Det er en rigtig god idé at huske de små mellemmåltider, som sørger for at holde dit blodsukker stabilt mellem hovedmåltiderne. Christian Bitz anbefaler to til tre mellemmåltider.

Sørg for at få 8 timers søvn

Søvn er godt for mange ting – og faktisk også til at holde sukkertrangen i ave. Får du for lidt søvn, vil din krop danne mere kortisol, som er et stresshormon. Det er derfor vigtigt at få 8 timers søvn hver nat så du giver din krop lov til at stresse af efter en travl dag.

Lagengymnastik

Når du spiser sukker, føles det rart og godt lige bagefter – måske også derfor, at det er så svært at lade være fordi det giver dig en følelse af veltilpashed. Men ved at dyrke sex kan du faktisk opnå samme følelse, da det frigiver de samme signalstoffer i hjernen, som når du indtager sukker. Motion er også rigtig godt alternativ til at spise slik, da det også giver en dejlig følelse i kroppen bagefter.

Husk at vær realistisk

Hvis du pludselig fra den ene dag til anden beslutter, at sukker skal være totalt bandlyst, så vil du med stor sandsynlighed opleve, at den nye regel bliver svær at overholde. Sats derefter efter at opstille realistiske mål for dig selv – på den måde bliver det nemmere at leve efter. At blive fanatisk er sjældent den bedste løsning, så giv dig selv lov til at synde en gang i mellem.

Skriv et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.