Forebyg influenza – forbliv rask gennem influenzasæson

Der er sikkert nogen som nyser og/eller hoster overalt hvor du går. Tror du, du er næste til at blive syg? Ikke nødvendigvis. “Der er ingen garantier, men du kan seriøst sænke risiko for influenza ved at tage enkle forholdsregler for at undgå bakterier og holde dit immunforsvar bevæbnet,” siger Sandra Fryhofer, MD, klinisk lektor i medicin ved Emory University School of Medicine (USA).

Brug denne tjekliste til at forblive rask gennem influenzasæson og videre frem.

Sig “ja” til influenza-vaccination

“Den bedste måde at mindske spredningen af influenza er at vaccinere alle”, – siger Susan Rehm, MD, medicinsk direktør for National Foundation for smitsomme sygdomme (USA).

– Hvornår skal du vaccineres mod influenza?

Det ideelle tidspunkt til at få vaccinationen er FØR influenza sæson begynder (normalt sker det engang i november eller december), men det er aldrig for sent. Du kan vælge en injektion eller en næsespray. Få en ny influenza vaccination hvert år, fordi du mister immunitet over tid, og fordi den influenza-virus, rettet af vaccinen, ændrer sig normalt fra år til år. Dette års vaccination vil også beskytte mod H1N1 (svineinfluenza).

Spis for at slå sygdom

“Kost er det brændstof, der kører den komplekse menneske-maskine og alle dens dele, herunder immunsystemet,” siger David Katz, MD, direktør for Yale Forebyggelse Research Center.
De væsentlige aktører omfatter:

  • proteiner (f.eks. fra fisk, magert kød og bønner), som hjælper med at opbygge hvide blodlegemer (kroppens forsvarere);
  • farverige frugter og grøntsager, som giver immunstyrkende antioxidanter;
  • og omega-3 fedtsyrer (gode kilder til dem er fisk, valnødder og hørfrø), der holder immunsystemet afbalanceret.

Hold dig i bevægelse

Motion kan holde dig fra at blive syg ved at stimulere immunceller, så de bliver mere modstandsdygtige mod kolde infektioner. En undersøgelse fra University of South Carolina (USA) viste, at mennesker, der dyrkede moderate aktiviteter i 30 minutter de fleste dage af det kolde sæson, fik i gennemsnit 1 forkølelse per år, mens mindre aktive folk rapporterede mere end fire forkølelser om året.

Hydrater dig inde- og udefra

Lavere luftfugtighed og temperaturer medvirker til, at influenza virus spredes. Dette forklarer, hvorfor influenza udbruds højdepunkt sker i vinteren. En højere luftfugtighed kan dræbe virus, så hold luften derhjemme varm og fugtig. Anvend en luftfugter til at holde omkring 50 procent luftfugtighed, og hold rumtemperatur til mindst 22˚C.
Beskyt dig selv ved hjælp af en saltopløsning næsespray til at fugte membranerne i næsen. “Når nasal passager er hydreret, gør de et bedre stykke arbejde med at holde bakterier og virus ud.
Husk også at drikke meget vand: din krop har brug for H2O til at udføre mange vigtige immunfunktioner.

Bliv venner med gode bakterier

Probiotika er venlige mikroorganismer, som kan styrke immunforsvaret ved at dæmme de dårlige bakterier, der gør os syge. En tysk undersøgelse viste, at raske mænd og kvinder, som tog probiotika dagligt i tre måneder, fik kortere anfald af almindelig forkølelse med næsten to dage og meldte om et reduceret sværhedsgrad af symptomer, såsom hovedpine, hoste og nysen.
“Så spis daglig probiotika-rige fødevarer – yoghurt, A-38, lagret ost, kefir, tykmælk”, – siger Gary Huffnagle, ph.d., professor i intern medicin ved University of Michigan Medical Skole og forfatter til The Probiotika Revolution. Hvis du foretrækker et probiotika-kosttilskud, anbefaler Gary Huffnagle at vælge én med 3 til 5000000000 CFU (kolonidannende enheder).

Sov godt

Manglende nattesøvn undertrykker kroppens immunforsvar. Forskningen viste, at mindre end 7 timers søvn i den kolde sæson kan medføre 3 gange større sandsynlighed for at udvikle en luftvejssygdom, end hvis man fik otte eller flere timer. Undersøgelsen blev offentliggjort i 2009 i Archives of Internal Medicine.

Giv bakterier slip

Dit største forsvar mod lurende forkølelse og influenza er en almindelig hyppig håndvask. Hvis du ikke kan vaske hænderne med sæbe, skal du bruge en sprit-baseret håndrenser.
Husk at desinficere/rense med sprit de overflader, som bliver mest rørt med hænder: dørhåndtag, køleskab håndtag, TV fjernbetjeninger, badeværelse/køkken vandhaner osv.

Hold dig væk fra bakterier i luften

Influenza-virus kan flyve i luften. Så hvis nogen inden for 6 meter af dig hoster eller nyser, vend hovedet væk i ca. 10 sekunder, mens luften rydder, og/eller skift din plads, så snart du kan (hvis du er i de offentlige steder, f.eks. på café eller i en bus).

Og til sidst: gør din del for at forhindre spredning af virus! Hvis du bliver syg, nys/host i ærmet, vask hænder umiddelbart efter du har brugt et lommetørklæde, og hvis det er muligt – forbliv hjemme, indtil du får det bedre.

Læs også:

Skriv et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.