Forkæl din krop med funktionel træning!

Hvorfor træner du egentlig?
Kan du lide at træne?
Hvordan træner du? 

I mit “tidligere liv” har jeg frekventeret alskens fitness-centre – dyrket aerobic og troligt gennemført det der obligatoriske styrketræningsprogram x antal gange om ugen… Og mente at den hellige grav var vel forvaret.

På et tidspunkt fandt jeg ud af, at det der træning slet ikke var lystbetonet.

… På et senere tidspunkt fandt jeg ud af, at det slet ikke var OK konstant at have ondt i ryggen, nakken osv. Og at jeg i øvrigt langt fra fik det ud af træningen, som jeg vel egentlig burde. Faktisk var jeg overraskende svag og langt fra “fit”.

… Og på et endnu senere tidspunkt – faktisk for kun knap 5 år siden, da jeg lige havde fået min søn, kastede jeg håndklædet i ringen og gjorde op med det, jeg troede var hensigtsmæssig træning for mig – og blev Pilates instruktør :-)

I dag elsker jeg mine små løbeture et par gange om ugen, mine cykelture, gåture og al mulig anden aktivitet – men jeg vil IKKE undvære min måtte, som jeg slæber med mig selv på ferie! På den laver jeg funktionel træning. Nogle gange kun lige 10-20 min. Det er egentlig Pilates – men krydret med alle mulige andre øvelser fra Effekt og funktionelle øvelser i det hele taget.

Teorien bag funktionel træning udspringer fra fysioterapien og hospitalernes genoptræningscentre. I dag er der mange varianter af ”funktionel træning”, men et grundliggende fællesprincip er dog, at man træner bevægelser – og bevægelsesmønstre og ikke isoleret set de enkelte muskler/muskelgrupper.

Funktionel træning er altså træning, der tager udgangspunkt i, hvad du skal bruge din krop til, så den bliver så velfungerende som muligt.

Og hvis du tror, det ikke er effektiv muskeltræning, kan du godt tro om igen!

Funktionel træning fordrer nemlig et komplekst samarbejde mellem en lang række muskler på én gang. Det er træning, der fremmer balance og stabilitet i kroppen, udfordrer kroppens intelligens og koordinering – samspillet mellem knold og krop.

Det er træning, der opbygger kroppen harmonisk og forbereder den til at udføre hverdagens bevægelser – som at gå, løbe, trække, skubbe, løfte, bære, sidde ned, etc. hensigtsmæssigt, så kroppen ikke belastes unødigt.

Det er effektiv muskeltræning med høj intensitet, der sikrer, at hele kroppen kan trænes igennem – og at pulsen og dermed forbrændingen stiger – på meget kort tid.

Og Pilates er i høj grad funktionel træning! Men det er også skånsom træning, som let kan tilpasses den enkeltes styrker og svagheder.

Og så er det total god energi for krop og knold!!!

Pilates med Effekt hos Sund Indefra har fokus på at sikre optimal træning for den enkelte, uanset hvilket niveau, du er på, og hvilke skader eller skavanker, du måtte have. Men det er især træning med fokus på at give dig nogle gode redskaberne til at bruge din krop optimalt – OGSÅ alle de timer i din hverdag, du IKKE træner!

Konkret kan du med Pilates forvente:

  •  Forbedret holdning
  •  Større fleksibilitet og bevægelsesfrihed
  •  En sund og stærk ryg
  •  En flad(ere) mave (læs: Intet kan stå alene)
  •  Bedre balance
  •  En mere harmonisk krop med større stabilitet i svage led som nakke og lænd
  •  Bedre reflekser og koordineringsevne

Bonuseffekter ifølge egne erfaringer og mine kursister:

  •  Bedre hormonel balance
  •  Mindre hovedpine
  •  Færre nakkespændinger og myoser
  •  Højere stresstolerance
  •  Mere energi og overskud
  •  Forbedret vejrtrækning
  •  Øget blodgennemstrømning
  •  Osv. osv.

Skriv et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.