Hader du at løbe?

Vores bud på andre sjove motionsformer

Godt nyt til dig, der hader at løbe! Vidste du, at løb ikke er den eneste vej til en god kondition? Faktisk findes der en del andre motionsformer, som booster både din kondition og forbrænding.

Svømning

Denne motionsform er bare super skånsom for dine led samtidig med, at du forbedrer din kondition. Så hvis du har svage led og let får skader, så er svømning en virkelig god motionsform, som kan hjælpe dig tilbage på sporet. Når du svømmer, får du både trænet din under- og overkrop, og det er da også et ekstra plus at få slået to fluer med et smæk.

Cykling

Endnu en motionsform, som ikke belaster dine led alt for meget. Når du cykler, passer du godt på dine fødder, knæled og ryg og selvom du måske har problemer med knæene er det så skånsomt, at det ikke gør yderligere skade. Du skal dog være opmærksom på, at cykling ikke styrker dine knogler fordi du ikke bærer hele din kropsvægt.

Powerwalking

Når du powerwalker er det med så høj fart, at du næsten løber – men også kun lige ved og næsten. Du bruger de store muskelgrupper i både arme og ben meget, pulsen presses og fedtforbrændingen sættes i gang. Selvom motionsformen nærmer sig løb, så er den stadig langt mere skånsom for dine led.

Rulleskøjter og rulleski

Disse to motionsformer er både sjove samtidig med, at de er super effektive for konditionen. Du skåner også ledede rigtig meget fordi du ikke udsætter dine ben for hårde landinger.

Roning

Ved roning træner du både bryst, ryg, skuldre, arme og ben. Så det er en super effektiv og samtidig skånsomt for dine fødder. Inden du kaster dig ud i at ro i fx en roklub eller ude på det åbne hav, er det en god idé at lære teknikken på forhånd.

Stavgang

Her har vi en motionsform, hvor alle kan være med – det gør ingen forskel om du er ung eller gammel. Når du bruger stavene, aktiverer du musklerne i dine arme og skubber kroppen fremad. Den bevægelse sætter ekstra gang i fedtforbrændingen fordi din puls stiger. Du aktiverer alle musklerne i din krop ved stavgang, men der er heldigvis tale om en meget skånsom aktivering.

Sjipning

Når du sjipper, aktiverer du alle de store muskelgrupper i din krop – pulsen stiger højt til vejr og det samme gør forbrændingen. Er du ikke vant til at sjippe, vil du sikkert opleve lidt tekniske vanskeligheder i starten, men øvelse gør som bekendt mester. Ud over at være et glimrende middel til høj fedtforbrænding, så udfordrer du samtidig din hjerne og koordineringsevner – du skal både holde balancen, hoppe over tovet og styre det sikkert over hovedet.

Crosstrainer

En crosstrainer er en konditionsmaskine, som de fleste fitnesscentre har. Den primære fordel ved crosstraineren er, at du aktiverer de samme muskelgrupper som ved løb – dog uden at belaste dine led og sener.

Vi håber, at ovenstående har givet dig blod på tanden til at komme i gang med at dyrke motion. Som du kan læse, er der masser at vælge imellem og løb er som nævnt ikke den eneste vej til en god kondition og høj fedtforbrænding. Find den motionsform, der passer til dig og dit temperament – på den måde er der størst sandsynlighed for, at du kontinuerligt kommer af sted og undgår at miste interessen eller modet efter få gange.

Skriv et svar