Hold igen med saltet

Salt er livsnødvendigt for kroppen, men får du for meget af det, har det den stik modsatte effekt. Det er derfor rigtig vigtigt at tænke over, hvor meget salt, du i løbet af en dag indtager. Men hvor meget salt har din krop egentligt brug for?

Max 6 gram salt om dagen

Hjerneforeningen anbefaler, at vi kvinder maksimalt indtager 6 gram salt om dagen. Men faktisk ville det være endnu sundere at sænke forbruget til 5 gram, som svarer til en lille teskefuld. Dog er der rigtig mange, som spiser langt mere end det anbefalede. En del får op imod det dobbelte af, hvad forskerne anbefaler – og mange af dem er ikke engang klar over det. Hvordan kan det så være? Årsagen er, at rigtig meget af det salt, vi indtager gemmer sig i det mad, som vi ikke selv laver. Så tænk dig lige om en ekstra gang du spiser en færdigret, fastfood eller kantinemad – for de vil i mange tilfælde være propfyldt med salt.

Hvor gemmer salt sig ellers?

Mange tror, at diverse morgenmadsprodukter, brød, pålæg og ost en sundt, men meget af det indeholder i virkeligheden rigtig meget salt. Vidste du, at 70-80 procent af det salt, du får, kommer fra færdiglavet og forarbejdet mad?

Færdiglavet supper, burger, pizzaer, saucer og præmarineret kød kan indeholde op til 11 gram salt – og allerede her er vi langt over grænsen for, hvad der er sundt. Reducér derfor dit forbrug af fornævnte fødevarer, hvis du gerne vil være sund og undgå at belaste dit blodtryk og nyrer. Hvis du alligevel køber færdigretter og fastfood i ny og næ, så husk at supplere retten med en stor salat eller masser af grøntsager.

Salt er en synder

Når det kommer til forhøjet blodtryk er salt som oftest en af de helt store syndere. Salt indeholder nemlig natrium, som kan få dit blodtryk til at stige, hvis du indtager for meget. Blodtrykket stiger, fordi natriummet binder væsken i kroppen og sætter dine nyrer på overarbejde fordi de skal udskille ekstra vand og natrium for at holde blodtrykket nede. Indtager du for meget salt over en længere periode kan du risikere at skade hjertets muskulatur og blodkarrenes funktion. Hjertet skal pumpe hårdere hos folk med forhøjet blodtryk og i længden slider det på karvæggene i blodårene, som bliver mere forkalket. Dette øger risikoen for blodpropper i hjerter samt risikoen for hjerneblødning.

Selvfølgelig kan du ikke undgå salt fuldstændigt, men måske var du ikke klar over, at det gemmer sig i en lang række fødevarer, som du ofte indtager? Nu ved du i hvert fald, hvilken slags mad, du ikke bør spise alt for ofte, hvis du gerne vil have et langt og sundt liv uden forhøjet risiko for ubehagelige følgesygdomme.

Én kommentar til “Hold igen med saltet”

Skriv et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.