Hvordan får du has på en hælspore?

En hælspore er i virkeligheden en betændelsestilstand

Har du selv – eller kender du nogen, der døjer med en hælspore – eller en anden type betændelsestilstand? 

En hælspore er i virkeligheden en betændelsestilstand – også kaldet inflammation – under foden, opstået ved længere tids overbelastning. Men ofte er generne meget difuse, og det føles som om smerten flytter rundt, nogle gange kommer og går den, og der kan også opstå gener helt op i underbenet.

Det kan være svært at forklare de præcise symptomer, og af og til oplever jeg som behandler, at hælspore bliver brugt lidt i flæng…?! Faktisk døjede jeg selv med en “hælspore” i over 2 år i forbindelse med min sidste graviditet for godt 5 år siden. Her var beskeden fra lægen, at jeg skulle skåne foden så vidt muligt og lave nogle stræk – og i sidste ende kunne vi overveje en blokade, urrrggg.

Jeg behøver næppe sige, at jeg takkede pænt nej til det sidste og i øvrigt gik i krig med at undersøge alternativerne…

I dag behandler jeg selv hælspore, og forleden blev jeg spurgt af en anden behandler, hvordan jeg gør???

I virkeligheden behandler jeg ”bare” en hælspore som en hvilken som helst anden betændelsestilstand, eksempelvis en såkaldt tennisalbue, betændelse i en slimsæk (høres ofte ifm. skulderskader, nedsat funktionsdygtighed og evne til at rotere armen), løbeskader, etc.. Typisk består behandlingen af en kombination af kraniosakralterapi og evt. energiterapi, krydret med kostvejledning med anbefalinger til, hvad du selv kan gøre. Og hvad er så lige præcis dét?

Du kan starte med at tjekke din livsstil efter i sømmende

Du kan starte med at tjekke din livsstil efter i sømmende, for i bund og grund er den faktisk ofte med til at belaste kroppens stressrespons og fremprovokere inflammation:

1) Du kan først og fremmest ændre på din kost, så du i højere grad spiser anti-inflammatorisk frem for inflammationsfremmende kost.

2) Derudover kan du sørge for at få din søvn og hvile, idet – og det ved du jo allerede (!) kroppen jo restituerer, når kroppen slapper af!

3) Kaffe virker inflammationsfremmende, mens den rette mængde vand  er nødvendig for cellerne til at restituere.

4) Stress udfordrer kroppens stressrespons unødig, og den er jo allerede på overarbejde, hvis du render rundt med en inflammationstilstand! Stress er i min optik mange ting – det kan både være for meget støj i øverste etage, men det kan også være fysisk stress som at rende rundt med en inflammationstilstand i længere tid, rende rundt med hovedpine eller andre smerter, ubehag eller ubalancer.

Skriv et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.