KOST

De fleste ved det:  kosten er ekstremt vigtig i forhold til både at tabe sig og opbygge muskler.

Så det er en udbredt misforståelse at så længe man træner, så kan man spise hvad man vil. Der er selvfølgelig mere “plads” til at spise usundt, men alt efter hvilket mål man har med sin træning, kan man risikere at resultaterne af ens hårde arbejde udebliver.

Jeg er en kæmpe sukkergris, og har altid været det. Men jeg er på det seneste begyndt at blive meget mere kritisk overfor de ting jeg putter i min mund. Jeg sørger dog stadig for, at der kan være plads til at skeje lidt ud ind imellem, ellers bliver det hele lidt for surt, synes jeg. Derfor følger jeg “flexible dieting”/”IIFYM” principperne – hvilket vil sige, at jeg tæller mine kalorier samtidig med at jeg sørger for at overholde bestemte mål for hhv. protein, fedt, fibre og kulhydrater.

Dette betyder, at jeg kan spise stort set det jeg vil – men i moderate mængder. Jeg fokuserer på, at spise varieret og sundt så jeg får de vitaminer og mineraler jeg har brug for, og så kan der godt være plads til et stykke kage eller en chokofant ved siden af i løbet af dagen uden at regnskabet vælter.

Kost generelt – hvad bør man undgå?

Det er langt fra lige meget hvor man får sine kalorier fra – slik, kager, hvidt brød, pasta, hvide ris og andre typer af simple kulhydrater bidrager med meget lidt næring, men til gengæld en del energi.

Fedt fra animalske kilder (kød, mælkeprodukter osv.) er det mættede fedt som er det der er dårligst for os. Denne type fedt kan i store mængder forhøje risikoen for hjerte/kar sygdomme.

Stærkt forarbejdede fødevarer

Stærkt forarbejdede fødevarer med en lang række tilsætningsstoffer, færdigretter, fast food mm. er også noget man skal indtage med måde. Der er ofte tilsat sukker og store mængder salt i færdigretter og fastfood, og frisk mad med kort holdbarhed er oftest sundere og mere nærende end fødevarer med masser af tilsætningsstoffer og lang holdbarhed. Dog er tørrede og frosne fødevarer samt fisk og bønner på dåse okay.

Mange mener desuden at sødemidler kan have en negativ effekt på et vægttab – nogle teorier går på, at man får en større trang til søde sager, og at nogle former for sødemidler er giftige (vi har alle hørt om aspartam og at det muligvis kan have en negativ effekt på vores helbred). Jeg personligt er ikke så bange for sødemidler. Det er noget jeg bruger en hel del, for jeg holder virkelig af søde ting, dog vil jeg helst undgå kalorierne. Så derfor vælger jeg ofte at anvende sødemidler.

Drikkevarer tilsat sukker eller som ellers er meget energitætte er også en god idé at indtage med måde – man kan hurtigt få rigtig meget energi i form af sodavand, kakaomælk og juice, samtidig med at man ikke bliver rigtig mæt af det.

Det skal lige nævnes at jeg langt fra er fanatisk på disse punkter – men jeg køber mindre af disse madvarer end tidligere, og forsøger at begrænse mit indtag.

Hvad skal man så vælge?

Jeg går ind for, at man bruger sin fornuft. Jeg selv forsøger at spise masser af grøntsager, fisk og magert kød ledsaget af fuldkornsprodukter samt nødder og andet sundt fedt.

Fed fisk indeholder blandt andet de meget omtalte omega-3 fedtsyrer som er med til at nedsætte risikoen for hjerte/kar sygdomme, og fisk er desuden en god kilde til D-vitamin som vi generelt får for lidt af her i Danmark. Grøntsager og fuldkornsprodukter indeholder fibre som er godt for fordøjelsen samt vitaminer og mineraler.

Kød, bælgfrugter og æg er gode kilder til proteiner

Kød, bælgfrugter og æg er gode kilder til proteiner og visse mineraler og vitaminer. Nødder, olivenolie, rapsolie og avocado er spækket med umættet fedt som er den gode form for fedt. Magre mejeriprodukter uden tilsat sukker er gode kilder til calcium og protein. Frugt og bær er fyldt med antioxidanter og vitaminer, og så smager de bare så dejligt.

Hvis man er i tvivl, kan man evt. se efter nøglehulsmærket når man handler ind – det er en god hjælp til at vælge det sundere alternativ, og de 10 kostråd er en god ledetråd til at sammensætte sin kost på en god måde.

Det skal lige nævnes, at disse retningslinier er nogle jeg har sat for mig selv – og mange af de ting jeg lærer på mit studie forsøger jeg også at efterleve. Men i sidste ende handler det om, at finde ud af, hvad der virker bedst for en selv.