Madmyter – hvilke fødevarer er sundest?

Det kan være svært at finde rundt i junglen med råd om sundhed. Vi har tit en masse sundhedsrelateret spørgsmål, som vi ikke kan finde svar på eller også kan vi – men så er der delte meninger. En gang for alle har vi derfor forsøgt at få svar på de myter om sundhed, som vi har grublet mest over. Vi har allieret os med ernæringsekspert og forfatteren til bogen ’Spis efter din kvindetype’, Marie Steenberger.

Er det sundere at spise økologiske fødevarer?

Undersøgelser viser faktisk, at det er sundere at spise økologisk frem for ikke-økologisk. De økologiske varer indeholder nemlig flere vitaminer og så er de fri for pesticiderester og sprøjtemidler. Selvfølgelig betaler du mere for varer, der er økologiske, men når gevinsten er lig med mere sundhed, synes vi altså, at det er det værd.

Bør jeg undgå gluten?

Gluten er et protein, som findes i korn, hvede, rug og byg. Og som udgangspunkt er det ikke usundt. Dog er der 1 procent af befolkningen, som ikke kan tåle gluten og for dem er det selvfølgelig decideret usundt. Men hvad så med dem, der føler sig oppustet efter at have indtaget fx hvidt brød? Er det ikke et tegn på, at gluten er usundt? Faktisk er der i dette tilfælde meget, der peger på, at det kombinationen af ingredienser som den er gal med (de øvrige hvedemelsmolekyler og gær). Er du en af dem, som får oppustet mave af at spise hvidt brød, kan du jo prøve at skære lidt ned på mængden og se om det har en effekt. Men husk at være bevidst om at det ikke med garanti er gluten, der forårsager den oppustede tilstand.

Lightprodukter eller almindelige?

En almindelig cola indeholder det, vi kalder for ’tomme kalorier’ – det vil sige energi uden næringsstoffer. Her er det den hvide sukker, som er synderen. Omvendt indeholder en Coca Cola Zero næsten ingen kalorier, fordi det hvide sukker er erstattet med kunstige sødestoffer. Men spørgsmålet er så om de kunstige sødestoffer er sunde eller usunde? For at svare korrekt på spørgsmålet, er det vigtigt at skelne mellem sødemidler, der er naturlige og dem som udelukkende er baseret på kemi. For de kemiske sødestoffer er svaret nej, fordi din krop ikke ved, hvad den skal gøre med dem. Når du indtager dem kommer dine afgiftningsorganer på overarbejde, fordi de skal finde ud af at nedbryde et stof, som de ikke kender.

Hvad med kød?

Der er ikke nogle videnskabelige undersøgelser, der fastslår, at kød er decideret usundt. Dog kan store mængder af kød øge risikoen for blandt andet brystkræft. Det er derfor ikke dumt at have kødfrie dage et par gange ugen. Det er også set, at mennesker der udelukkende lever af grøntsager – altså vegetarer – ikke er overvægtige og samtidig undgår forstadier til diverse livsstilssygdomme samt forhøjet blodtryk. Sygdomme som leddegigt, psoriasis samt diabetes kan også blive forbedret ved at leve uden kød. Men det skal understreges, at disse tilfælde endnu ikke kan underbygges rent videnskabeligt.

Bør jeg undgå stivelse?

Stivelse har i lang tid været temmelig udskældt, men hvis vi kigger på fakta, så er det temmelig misforstået. Så længe at du spiser ris, pasta og kartofter med måde, så er det på ingen måde usundt. Stivelse indeholder nemlig masser af sunde næringsstoffer, som er gode for din krop. Men det er vigtigt at huske på, at fødevarer med stivelse ikke må overtage pladsen for fx grøntsager. Grøntsager er en rig kilde til super gode vitaminer og kostfibre, som din krop har brug for og fødevarer, som er rig på stivelse, indeholder langt flere kalorier pr. 100 gram.

Skal jeg skære fedtet fra?

Først og fremmest er det vigtigt at kende til forskellen mellem mættet, umættet samt flerumættet fedt. Hvor sundt eller usundt fedtet er, afhænger nemlig af hvilken gruppe det tilhører. Indtager du mange flerumættede omega-6-fedtsyrer fra æg, solsikkeolie og sesamolie har du højere risiko for at få hjerte-kar-sygdomme. Samtidig falder risikoen hvis du spiser omega-3-fedtsyrer som findes i fx fisk. Og sammenligner vi mættet fedt fra kød og ost, så har undersøgelser vist, at det er sundest at indtage osten. Opdelingen kan være lidt kompliceret at holde styr på, men det er sikkert og vist, at din krop har brug for fedt. Det skyldes, at vores cellevæg består af fedt og uden denne energikilde vil det langsomt udtørre.

Skriv et svar