Hvor meget vand har du brug for om dagen?

Du kender sikkert typen, der altid kan spottes med en vandflaske i hånden? Og du kender med garanti også dem, der glemmer at indtage vand i løbet af dagen og derfor ofte ender op med at have hovedpine samt udtørret læber?

Hvor meget vand, den enkelte skal indtage i løbet af dagen kan ikke slås fast med syvtommersøm. Men der findes faktisk en god regel, som hjælper dig med, hvor meget vand din krop har behov for på en dag.

Drik 1/3 af din kropsvægt

Det er en god tommelfingerregel at drikke 1/3 af sin kropsvægt i deciliter. Hvis du vejrer 60 kilo vil regnestykket se således ud:

  • 60/3 = 20
  • Eller 60 kilo = 20 dl. vand

Det er et must at fordele den mængde, du bør indtage, over hele dagen. Men hvis du hele tiden går på toilettet for at tisse, så kan du godt skære lidt ned. Det er ikke meningen, at du skal rende i fast rutefart til toilettet. Kroppen kan kun optage en vis mængde vand af gangen – prøv med 2-3 deciliter – så hvis du har glemt at drikke hele dagen og først kommer i tanke om det om aftenen, så er det desværre for sent. Du kan ikke kompensere for det ’tabte vand’ om aftenen – heller ikke selvom du konsumerer 2 liter i streg.

Hvordan opdager jeg, hvis jeg er dehydreret?
Hvis du ikke får nok vand i løbet af dagen vil du sikkert kunne nikke genkendende til følgende:

  • Hovedpine
  • Tør hud og tørre læber
  • Øget appetit
  • Mangel på energi
  • Kolde hænder og fødder – de indre organer prioriteres, når kroppen mangler væske, og blodet vil derfor strømme til dertil frem for hænder og fødder
  • Dårlig fordøjelse
  • Rygsmerter – nogle smerter skyldes væskemangel, da brusskiverne mellem knoglerne dehydrerer.
  • Øget appetit – hvis du ikke føler tørst vil nogle ty til maden i stedet

Dyrker du motion?
Ved fysisk aktivitet har kroppen som oftest brug for mere væske – særligt hvis du træner om sommeren ved høje temperaturer.

Skriv et svar