Pilates er mere end en træningsform!

I dette indlæg vil jeg fortælle dig om mit møde med Pilates.

Og hvorfor det er så meget mere end bare en træningsform!

Faktisk er det for mig og mange andre en livsstil!

Det er en måde at bruge din krop på – også (og måske især) alle de timer, du IKKE træner, en måde at bruge din knold på, og ikke mindst en måde at skabe balance mellem krop og knold!

Jeg blev instruktør under min barsel med min yngste nu 5-årige kneit Lukas. Jeg havde lovet mig selv, at jeg skulle slappe af i den barsel. I min optik betød dette, at jeg eksempelvis ikke skulle tage en 2-årig Master, som jeg havde gjort det under min barsel med Paula 2,5 år tidligere. NU skulle jeg være Mor med stor “M”.

Og, havde jeg opdaget, det forudsatte også, at jeg passede lidt på mig selv, fik lidt ro på og især også passede min ellers sunde livsstil. I kender det jo godt, ikke?

Når mor passer på sig selv og har overskud på kontoen, så er der bare mere at give af til poderne. Ja, right?! Jeg røg så lige ind i en baby, der ikke rigtig nåede at få en rytme, og en fod, der gjorde så ondt, at jeg ikke kunne gå eller stå ret længe ad gangen og da slet ikke dyrke den motion, jeg ellers plejede, hmmm…

Gode råd var dyre. Dengang vidste jeg jo ikke, som jeg gør i dag, at når lægen siger hælspore, så betyder det “bare”, at kroppen siger stop, at der skal andre boller på suppen og det er tid, til at gøre noget andet, end det man plejer.

Og sådan gik det til, at jeg tilmeldte mig en uddannelse som Pilatesinstruktør, da min Lukas var kun nogle måneder gammel. Jeg måtte simpelt hen gøre noget godt for MOR – for både knold og krop. Og det blev til et møde med en helt ny livsstil, som jeg aldrig siden har fået armene ned over.

Pilates har ændret mit syn på mange ting. Men først og fremmest har det betydet et meget større fokus og en meget bedre balance mellem knold og krop og højre og venstre hjernehalvdel.

Jeg har ikke bare fået en markant stærkere krop på de sidste knap 5 år. Jeg har også fået en markant stærkere psyke og højere stresstærskel. Og så har Pilates reddet mig ud af mange ekstremt pressede situationer, som jeg slet ikke vil belemre dig med her…

Jeg brugte selv Pilates som efterfødselstræning. Og ud over at vedligeholde min krop uden at belaste alle mine svage led som nakke og lænd/ryg (som jeg ellers har gjort livet igennem med et hav af diverse fitness-træning) på en utrolig effektiv måde i en presset hverdag, bruger jeg også Pilates til at genoplade energidepoterne og genvinde overskuddet på de tunge dage.

Og jeg kunne blive ved!

Men jeg har skrevet så meget om Pilates gennem tiden her på mit site, og om hvordan jeg bruger det både som undervisningsform, til personlig træning og i kombination med personlige forløb og som et led i behandlinger af eksempelvis holdningsrelaterede symptomer.

Og det kan du alt sammen finde under emnet Pilates og funktionel træning under “Helles blog” i højre sidebar. Eksempelvis kan du jo starte med dette indlæg om, hvorfor du skal forkæle din krop med funktionel træning ;-)

Så nu vil jeg holde inde og overlade ordet til en af mine kursister, Louise Frost-Christensen, som har været så venlig at give sit bud på, hvad Pilates er for hende:

Jeg har siden min teenagertid haft problemer med min ryg og prøvet alle mulige former for træning uden effekt. Jeg snublede ofte på trapper, havde altid ondt i lænden, min ryg kunne ikke holde til mere end 10 min. på højhælede sko, og løbetræning var udelukket på grund af dårlige knæ.

Pilates er den første træningsform, som har virket på mig.

Da jeg flyttede hertil Smørum, var det derfor meget vigtigt for mig at finde et godt sted at træne pilates. Jeg fandt Helle og i løbet af de sidste år, har jeg fået stærkere muskler, en smidigere krop, en dybere og bedre vejrtrækning og en meget bedre almen kropskontrol og kropsholdning. Jeg kan ikke huske hvornår jeg sidste gang snublede, ryggen tænker jeg ikke mere på, jeg har lige haft 7 cm højhælede sko på en hel aften, og løbetræningen er startet op igen. 

Alt dette kan jeg kun, fordi jeg har kontrol over hele min krop, og min motorik og balance er blevet bedre.

Som for så mange andre ting gælder det, at der ikke er nogen endegyldig sandhed, vi må hver i sær finde vores vej, og føle efter hvad der er godt for os. For mig er pilates en del af mit liv, som jeg ikke vil undvære.

Og nu sidder du måske og tænker, at Pilates kun er for kvinder i en bestemt aldersgruppe med særlige udfordringer?

Nej, nej, Pilates er for alle. Og hvis du er i tvivl, om det er noget for dig, kan du enten kontakte mig eller læse hvad “kunderne siger“ (du skal lidt ned, da de øverste omhandler KST ;-) ) Og ja, det er OGSÅ for mænd!

Med disse ord vil jeg blot ønske dig gode vibes i dit valg af din fremtidige livsstil, idet jeg håber, du vil overveje at give Pilates en chance.

Skriv et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.