Pollenallergi? Sådan undgår du det stopper din træning

Vidste du, at over en million danskere lider af pollenallergi? Hvis du er en af dem, så har du sikkert følt dig begrænset og måske også undgået at dyrke motion, fordi dine luftveje bliver irriteret. Men faktisk behøver du ikke stoppe med at træne og lade pollen styre dig. Ved hjælp af følgende råd kan du sagtens gennemføre en træningspas – også selvom luften indeholder mange irriterende pollen.

Gode råd til pollenallergikere der gerne vil dyrke motion

Følg nedenstående råd – så vil det faktisk være muligt for dig at løbe en tur eller cykle.

  1. Er temperaturen høj, skinner solen og blæser vinden let? Så bør du nok overveje at skippe løbeturen – på dage som disse er pollentallet nemlig som regel temmelig højt.
  2. Hvis du lægger din træning om morgenen eller om aftenen, er duggen faldet, og den hjælper med at holde pollentallet nede.
  3. Måske lyder det ikke som den sjoveste idé, men når det regner, falder pollentallet og det er derfor et godt træningstidspunkt for dig.
  4. Har du mulighed for det, så bør du træne ved kyststrækninger med pålandsvind. Her er der nemlig kun meget få eller ingen pollen.
  5. Undgå at tørre dit træningstøj udenfor, da pollen nemt kan sætte sig fast.
  6. Investér i et par sportssolbriller, så du undgår at få pollen i øjnene.
  7. Er din pollenallergi slem om natten, så kan du med fordel tage et brusebad inden sengetid, da det skyller pollen af din krop og dit hår.

Skriv et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.