Træning og motion

Uanset vægt, kropstype eller højde er det godt for din krop at træne og dyrke motion regelmæssigt

Uanset vægt, kropstype eller højde er det godt for din krop at træne og dyrke motion regelmæssigt. Der findes en del opfattelser af, hvad motion er, men her er det vigtigt at understrege, at halvmaraton og hård styrketræning ikke nødvendigvis er det, som passer til alle. For nogle er en rask gåtur lig med motion, mens det for andre vil være at cykle til og fra arbejdet.

Det er vigtigt at finde den motionsform, som passer til dig og din hverdag – ellers bliver det lynhurtigt en sur pligt og noget, der bare skal overstås. Når det så er sagt, så er bevægelse en nødvendighed for at vores krop fungerer ordentligt. Men om du skal løbe en maraton eller begive dig ud på en gåtur hver anden dag – ja det er helt op til dig selv og dit temperament.

Hvis du har et ønske om at tabe dig, så vil en kombination af motion og sunde kostvaner være vejen frem. Når du motionerer, bliver du belønnet med en øget energiomsætning både under og efter træningen, hvilket er med at sætte gang i dit vægttab. Men husk – uden fokus på sunde kostvaner vil motionen blot give et begrænset vægttab.

Endnu et plus ved motion er, at det kan gøre en ellers grå og trist regnvejrsdag lidt sjovere. En del forskning viser, at der udvikles et særligt molekyle ved navn BDNF, når dine muskler kommer i arbejde. BDNF er særlig vigtig for vækst og dannelse af hjerneceller i hippocampus. Personer der føler sig stresset og deprimeret har meget lidt BDNF i både blod og hjerne, men ved at dyrke motion, aktiveres musklerne som begynder at producere mere BDNF.

I denne sektion giver vi dig gode tips og trick til at få det bedste ud af din træning. Vi har ikke fokus på en bestemt motionsform, for vi vil gerne favne bredt. Så hvad enten du dyrker meget eller lidt motion, så bør der være indlæg, der inspirerer dig og hjælper dig til en sjovere hverdag med motion.

Skriv et svar